Franse modernisten in het Singer museum

La Seine sur du Quai des Grande Augustins,
Albert Marquet, 1906
De Franse textielfabrikant Pierre Lévy en zijn vrouw Denise waren grote liefhebbers van kunst. Ze waren bevriend met onder andere André Derain en Maurice Marinot.

Ze begonnen met het verzamelen van moderne kunst en brachten zo een prachtige collectie bij elkaar van voornamelijk Franse schilders. Ze kochten schilderijen van schilders uit de 19e eeuw, tot na de Tweede Wereldoorlog.

Pierre en Denise Lévy hielden vooral van figuratieve kunst, hoewel ze ook een paar abstracte werken aanschaften.

Ze keken naar wat ze zelf mooi vonden en hun belangstelling ging voornamelijk uit naar huiselijke tafereeltjes en scènes uit het moderne leven.

Op die manier creëerden ze een collectie die heel divers is, en een schitterende dwarsdoorsnede laat zien van de moderne Franse schilderkunst.
L'embouchure de la Laita, Henri Hayden, 1908
Uit de nieuwe stromingen van de 19e eeuw komen Gustave Courbet, Paul Gaugain en Georges Seurat. 

Het fauvisme dat opkwam zo na 1900 is ruim vertegenwoordigd onder andere met Henri Matisse, André Derain, Kees van Dongen en Maurice de Vlaminck.
Hyde Park, André Derain, 1906
Maar ook werken uit de periodes van het interbellum en na de Tweede Wereldoorlog van onder andere Pablo Picasso, Chaim Soutine, Amadeo Modigliano, Corneille, Juan Gris, Maurice Marinot en Nicolas de Stäel zijn te zien in deze verzameling.
Les cocquelicots, Pierre Bonnard 1912
Aan het einde van hun leven besloten Pierre en Denise Lévy hun collectie aan de Franse staat te schenken en er kwam in 1982 een nieuw museum in Troyes om de kunstwerken te herbergen.

Nu is een groot deel van deze prachtige collectie van het musée d’Art moderne de Troyes in het Singer museum in Laren te zien.
Jeanne Hébuterne,
Amadeo Modigliano 1918
En wat is het een prachtige tentoonstelling geworden, het heeft mijn verwachtingen ver overtroffen.
De indeling is vrij chronologisch, zodat je een goed overzicht krijgt van de ontwikkeling van de kunst. De kleuren van de schilderijen zijn prachtig en komen heel mooi uit tegen de gekleurde wanden waar ze tegen hangen.
Christ aux outrages, Georges Roualt 1930
Er waren heel veel schilderijen bij waar ik alleen maar heel stil naar kon kijken, omdat ze me ontroerden en me raakten.

De collectie is heel divers en bevat ontzettend veel verschillende kunstenaars en kunststromingen en eigenlijk waren ze allemaal mooi (alleen de schilderijen van Chaim Soutine kunnen me niet bekoren, vrees ik).

Het leuke vooral was dat hier voornamelijk onbekende schilderijen hangen, omdat ze deel uitmaakten van een privé collectie en daarna in het museum in Troyes hingen. De meeste werken kende ik niet, en zeker niet alle schilders waren mij bekend, maar ik kan nu wel zeggen dat ik een groot fan ben van de Franse schilderkunst!
Composition Abstracte, Niclolas de Staël 1948
Leuk is dat een deel van de collectie van het Singer museum nu in Troyes hangt, maar er is nog een tentoonstelling gemaakt Zomer in Singer met werken uit de Singer-collectie die in Laren zijn gebleven en die is ook de moeite waard.

De Franse modernisten zijn nog tot 28 augustus 2016 te zien in het Singer museum in Laren en ik kan eigenlijk alleen maar iedereen aanraden hier naar toe te gaan, het is een magnifieke tentoonstelling die je eigenlijk niet mag missen.

Reacties

Populaire posts